Culorile ca instrumente de marketing

culori marketingCredeti ca o culoare poate influenta decizia de cumparare si perceptia consumatorului asupra unui anumit produs? Mai multe cercetari derulate de-a lungul timpului au vizat obtinerea raspunsului la aceasta intrebare.

Conform unor studii realizate de Kissmetrics, efectuate atat  pe mediul online, cat si pe offline, 92,6% din persoanele chestionate au confirmat faptul ca sunt  influentate, in primul rand, de componenta vizuala mai mult decat de cea care tine de gust, miros sau de alte caracteristici. Mai mult decat atat, rezultatele obtinute arata ca primele 90 de secunde sunt decisive in alegerea sau nu a unui produs, 90% din evaluare tinand doar de culorile produsului. Adesea, decizia de schimbare a culorii unui produs poate duce la o crestere neasteptata de vanzari, ca in cazul ketchup-ului Heinz care, dupa schimbarea culorii rosu in verde, a vandut mai mult de 10 milioane de sticle in doar 7 luni.

Totusi, trebuie mentionat faptul ca impactul emotional si psihologic al culorilor este diferit de la o persoana la alta. La fel, culorile influenteaza si modul in care un brand, logo, imagine, semnatura sau chiar produs este perceput de catre potentialii cumparatori. De aici si modul in care fiecare dintre noi asociaza culorile pe considerente de asociere naturala sau de asociere culturala si psihologica. Astfel, atunci cand vedem un produs de culoare verde, il asociem naturii, galben soarelui, albastru cerului si exemplele pot continua. Insa alegerile pe considerente culturale sau psihologice reflecta mediul din care provenim, tara si modul in care in acest spatiu se fac anumite asocieri cromatice. De exemplu, intr-o parte a globului negrul este asociat funeraliilor, in timp ce in alte parti acestor contexte ii corespunde albul.

In marketing exista o serie de strategii cromatice care indeamna la achizitionarea unui produs sau serviciu. De exemplu, putem observa ca restaurantele de tip fast-food aleg adesea culori foarte vii precum rosul sau portocaliul, atat pentru materialele promotionale, cat si pentru decorarea spatiului interior; aceste alegeri sunt determinate de faptul ca rosul si portocaliul fac parte din acele culori care indeamna oamenii sa manance si sa plece repede, dar si fac produsele sa para mai apetisante. In schimb, alte resturante care se promoveaza ca oaze de relaxare, aleg sa foloseasca albastrul pentru a crea o senzatie de calm si comfort, incurajand astfel clientul sa petreaca mai mult timp acolo.

Daca sunteti la inceput de drum si inca nu stiti ce culori sa alegeti si cum vor influenta acestea viitorul afacerii dumneavoastra, va recomandam sa cereti sugestiile unor persoane specializate pentru a putea alege cromatica materialelor publicitare sau a spatiului in care va desfasurati activitatea. Mai mult decat atat, trebuie sa stiti cu exactitate carui public va adresati, cine sunt potentialii consumatori, veniturile, sexul, varsta, pentru a decide cat mai bine ce culori veti folosi. Daca dispuneti de un buget destul de ridicat, va sugeram ca inainte sa lansati un produs sa faceti o cercetare de marketing pentru a intelege modul in care consumatorii vor reactiona la culorile propuse. Insa, daca nu aveti resursele necesare, folositi culorile despre care se stiu ca functioneaza aproape in orice context: albastru si verde in loc de portocaliu sau mov, de exemplu.

emotii si culoare